fbpx

Artykuł

Prezent dla kontrahenta – kiedy może być kosztem?

Lubimy zarówno dostawać jak i dawać prezenty. Firmy niejednokrotnie w ramach dobrej współpracy przekazują sobie upominki.

Czy możesz tak po prostu dać kontrahentowi prezent bez konsekwencji podatkowych?

Niekoniecznie.

Istnieją obwarowania – sprawdź jakie.

Kosztem uzyskania przychodu może być prezent, ale pod warunkiem, że nie będzie to reprezentacja (do reprezentacji zaliczamy: usługi gastronomiczne, zakup żywności, napoje w tym alkoholowe).

Jak rozróżnić reprezentację od reklamy? Doświadczona księgowa i nawet najlepsze biuro rachunkowe często ma zagwozdkę, a co dopiero przedsiębiorca 😉

Przyjmuje się, że reprezentacja to wszystko co robisz, aby pozytywnie wykreować wizerunek swojej firmy. Natomiast reklama to szerzenie informacji o firmie, usługach, produktach.

Dlatego przyjęło się nawet w orzecznictwach Urzędów Skarbowych, że prezenty o niewielkiej wartości opatrzone logo firmy są reklamą, a nie reprezentacją.

Czy zatem możesz dać komuś prezent za 500zł z logo i to wystarczy?

Niestety nie.

Musimy rozdzielić kwestię na gruncie podatku dochodowego i VAT, bo niestety nie jest tak samo.

W Polsce nie może być za prosto 😬

 🔹 Na gruncie podatku dochodowego

Dla podatku dochodowego mamy limit 200zł i nie musimy prowadzić żadnej ewidencji obdarowanych. Powyżej tej kwoty obdarowany musi doliczyć sobie wartość prezentu do przychodu ze swojej działalności.

🔹 Na gruncie podatku VAT

Do tej pory obowiązuje ograniczenie wartości przekazywanego przedmiotu i jest to kwota do 10zł.

Ministerstwo Finansów zapowiedziało zmiany! Kwota jednorazowego prezentu o małej wartości ma wynosić do 20zł.

W projekcie SLIM VAT istnieje szereg uproszczeń.

💥 Tu możesz zobaczyć więcej na temat wszystkich uproszczeń:👉  SLIM VAT

Nie musisz oddawać do Urzędu Skarbowego podatku VAT należnego od zakupionych przedmiotów na reklamę firmy pod warunkiem, że łączna kwota w roku podatkowym nie przekroczy 100zł i prowadzisz ewidencję, która pozwala ustalić tożsamość osób obdarowanych.

W ewidencji nie musisz ujmować prezentów do kwoty 10zł (zgodnie z planowanymi zmianami SLIM VAT – 20zł).

Alkohol?

Nie. Podarowanie swojemu klientowi alkoholu z logo firmowym stanowi wydatek zaliczany do reprezentacji, którego nie można zaliczyć do kosztów.

Chyba, że jesteś agencją eventową na której serwujesz alkohol, wtedy ma to bezpośredni związek z prowadzoną przez Ciebie działalnością.

A może komuś wręczę kosz prezentowy? Z alkoholem? Czy bez?

Niestety obdarowanie kontrahenta koszem prezentowym jest uznawane jako tworzenie dobrego wizerunku i kwalifikowane jako reprezentacja, a tym samym nie można uznać takiego wydatku za koszt podatkowy.

 

Agnieszka Larysa Kubiak

                                                                                                                                              Kancelaria Usług Księgowych

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email

Kategorie

Najczęściej czytane:

Polub nas

Odbieraj najnowsze artykuły

Zasubskrybuj do naszego newslettera i odbieraj najświeższe informacje ze świata biznesu prosto do swojej skrzynki.

My nie spamujemy.
Dostarczamy tylko wartościowe informacje.