Artykuł

Rozliczanie PIT za 2023 w pigułce

Rozliczenie PIT - wszystko co trzeba wiedzieć - Biuro rachunkowe Gdańsk - Kancelaria Usług Podatkowych Larysa Kubiak

Rozliczanie PIT za 2023 rok – wszystko co trzeba wiedzieć

Co to jest PIT?

PIT to skrót od angielskiego wyrażenia Personal Income Tax. W tłumaczeniu na polski oznacza podatek dochodowy. Rozliczenie PIT jest corocznym obowiązkiem każdego polskiego rezydenta podatkowego. Polega na obliczeniu podatku od dochodu uzyskanego w roku poprzedzającym rozliczenie. W roku 2024 nastąpi rozliczanie PIT za 2023 rok. Podstawą opodatkowania jest dochód uzyskiwany z tytułu świadczenia pracy, emerytury, czy zbycia nieruchomości. Istotne są wszelkie opodatkowane zarobki. Rozliczenie PIT  składają wszyscy, także właściciele firm i spółek. Zatrudnieni powinni pamiętać, że w ich imieniu pracodawca odprowadza zaliczki na poczet podatku dochodowego. Po rozliczeniu PIT może okazać się, że do zwrotu jest nadpłata. Urząd skarbowy przeleje ją na wskazane w deklaracji konto. Po obliczeniu PIT może pojawić się jednak niedopłata. Wtedy to podatnik obowiązany jest dopłacić brakującą kwotę do urzędu. W roku 2024 następuje rozliczanie PIT za 2023.

Termin składania PIT w 2024 roku

Przy rocznych rozliczeniach podatkowych należy pamiętać o terminach złożenia PIT. Ważny jest także termin dopłacenia podatku. Reguluje go ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Poniżej tabela terminów złożenia najpopularniejszych zeznań PIT.

ROZLICZANIE PIT za 2023

TERMIN ZŁOŻENIA DEKLARACJI

TERMIN ZAPŁATY PODATKU

PIT 28

do 30.04.2024

do 22.01.2024

PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-38, PIT-39

do 30.04.2024

Jak dopłacić należny podatek?

Brakującą kwotę podatku dochodowego możemy uiścić na kilka sposobów. Najprościej jest zlecić przelew z własnego rachunku bankowego. Różnicę można dopłacić też w formie gotówkowej. Jest to możliwe w kasie urzędu, na poczcie i w banku.

Zwrot nadpłaconego podatku — jak szybko?

Na zwrot podatku urzędy mają wyznaczone 2 terminy. Zależne są od sposobu złożenia deklaracji PIT. To trzy miesiące od dnia otrzymania papierowego PIT. Okres ten jest krótszy w przypadku deklaracji złożonych elektronicznie po 15 lutego 2024 roku. Wynosi on 45 dni. Sprawne rozliczanie PIT za 2023 sprawi, że zwrot nadpłaconego podatku pojawi się w kwietniu. Kwota zostanie dostarczona zgodnie z dyspozycją podatnika. Możliwe opcje to:

• przekaz pocztowy na adres wskazany w PIT;
  • na wskazany w deklaracji numer rachunku bankowego;
  • odbiór osobisty w kasie urzędu skarbowego.

Czytaj więcej: Szybki zwrot podatku PIT

Rozliczanie PIT za 2023 rok — biuro księgowe Larysy Kubiak — Gdańsk

Biuro księgowe Larysy Kubiak w Gdańsku od lat rozlicza podatek PIT. Zarówno właścicielom firm, jak i osobom pracującym na etacie. Specjalizujemy się w rozliczaniu podatku PIT z dochodami z zagranicy. Rozliczamy także podatek od sprzedaży nieruchomości przed upływem 5 lat — PIT-39. Oferta skierowana jest nie tylko do mieszkańców Gdańska, Sopotu, czy Gdyni. Z powodzeniem rozliczamy podatek PIT online. Wystarczy wcześniej skontaktować się z nami, by skorzystać z usługi. W latach ubiegłych rozliczyliśmy w ten sposób tysiące Polaków, także pracujących poza granicami kraju. Rozliczanie PIT za 2023 rok z naszym biurem rachunkowym jest wygodne.

PIT-36 czy PIT-37? – najpopularniejsze deklaracje PIT

PIT-36 oraz PIT-37 to najpopularniejsze deklaracje służące rozliczeniu z urzędem skarbowym. Pierwsza z nich przewidziana jest dla prowadzących działalność gospodarczą. PIT-36 składa się także między innymi w przypadku uzyskania dochodów za granicą. Na PIT-37 wykazujemy jedynie dochody z pracy, emerytur, rent i działalności osobistej.

Rozliczanie PIT 28 online — wzór formularza do pobrania

PIT-28 – przeznaczony do rozliczenia dochodów z działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtowo. Dotyczy też najmu prywatnego, opodatkowanego 8,5/12,5% stawką ryczałtu. PIT-28 stosuje się przy sprzedaży produktów rolnych i zwierzęcych opodatkowanych 2% podatkiem.

Rozliczenie PIT 36 i 36L – wzór formularza do pobrania

PIT-36 – druk właściwy dla wykazania dochodów zagranicznych. Przeznaczony też dla dochodów z działalności gospodarczej wg 12/32% stawki podatku. Tu uwzględnia się także dochody małoletnich dzieci.

PIT-36L – deklaracja do rozliczeń dochodów z działalności gospodarczej. Na PIT 36L wskazuje się dochody z działów specjalnych produkcji rolnej obłożonych 19% podatkiem.

Rozliczenie PIT 37 – wzór formularza do pobrania

PIT-37 – najczęściej składane roczne rozliczenie PIT opodatkowane stawką 12/32%. W PIT-37 wykazuje się dochody z pracy, emerytur, rent, umów o dzieło/zlecenie. Dochody te uzyskiwane powinny być za pośrednictwem płatnika pobierającego zaliczki na podatek.

Rozliczenie PIT 38 – wzór formularza do pobrania

PIT-38 – właściwy dla dochodów z obrotu papierami wartościowymi, czy kapitałów pieniężnych.

Rozliczenie PIT 39 – oblicz z naszym biurem rachunkowym!

PIT-39 – obejmuje dochody ze sprzedaży nieruchomości. Konieczny w przypadku, gdy od dnia nabycia, do sprzedaży nie minęło 5 lat.

Najczęściej czytane:

Polub nas

Odbieraj najnowsze artykuły

Zasubskrybuj do naszego newslettera i odbieraj najświeższe informacje ze świata biznesu prosto do swojej skrzynki.

My nie spamujemy.
Dostarczamy tylko wartościowe informacje.